Qué podem saber dels usuaris de Google Search. Pros i contres

La evolució d’internet durant aquests darrers anys ha estat tan ràpida que molt ens sentim sorpresos i escandalitzats de quant se’n pot saber de nosaltres només amb el registre de les webs que visitem i de les cerques que hi fem. I és cert que això ens pot facilitar molt la vida i la feina, però no deixa de ser tot un atac contra la nostra privacitat.

A principis d’enguany va venir al Search Congress de Barcelona en Ricardo Baeza-Yates (Vicepresident de Yahoo! Research per Europa, Orient Mitjà i Llatinoamèrica) i ens va posar al dia de com funcionen y funcionaran els cercadors en aquests temes:

La idea principal és que cada cop se’n sap més del que nosaltres, com a usuaris, cerquem a internet. On deixem una clara petjada de qui som i què ens interessa de tot el que hi ha, per sort i per desgràcia.

El principal avantatge és que els cercadors poden anticipar-se a les nostres necessitats d’informació. És a dir, ens ajuda a reformular les cerques amb al títpic “Quizás quisiste decir” que ja s’ha convertit en el que es coneix com a Queries dinàmiques (pàgina 5 de la presentació).

dinamic-queriesAra bé, això comporta uns riscs i limitacions:

  • Problemes de mida: Ara la realitat, al menys als cercadors, la defineix el que n’opina i fa servir la majoria. Per exemple, posem que cerquen informació sobre un amic nostre d’Alemanya de cognom “shwarzneger” però els cercadors s’entestaran en oferir-nos informació sobre un altre cognom semblant i molt més conegut: shwarzenegger (pàgina 10 de la presentació):shwarzneger
  • Problemes de personalització: Ara el que cerquem se’ns ofereix personalitzat segons el nostre idioma, localització geogràfica i segons les nostres cerques anteriors. Això, però, ens pot deixar encerclats dins de les nostres preferències com si fóssim en protagonista del Show de Truman (pàgina 12 de la presentació).
    El Show de Truman

    El Show de Truman


  • Problemes de privacitat: Sorprenentment, només analitzant els logs de les nostres cerques, ens poden endevinar si som home o dona (amb un 84% probabilitat d’encertar, la nostra edat (79%, amb un marge d’error de 10 any) , codi postal (35%) i el nostre nom (un 1.2% per endevinar-lo complet i un 8.9% per endevinar-ne només una part). I si s’hi posen en serio, poden arribar a l’extrem d’AOL i una senyora gran qui un dia s’hi trobà amb un periodista preguntant-li “És vosté l’usuari 4417749??”
    A Face Is Exposed for AOL Searcher No. 4417749

    A Face Is Exposed for AOL Searcher No. 4417749

    El que va passar: Els d’AOL van decidir cap l’any 2006 de publicar 20 million de logs de cerques (sense nom ni res que teòricament servís per identificar els usuaris: només un nombre) per fer-ne investigació social. Fins aquí, no s’hi veia cap problema. Però resulta que molts d’aquests usuaris havien fet cerques tan reveladores com “paisatges a Lilburn, Georgia”, “solters de 60 anys” o “gos que pixa per tot arreu”. Aquestes eren de l’usuari 4417749 qui va resultar una jubilada de Lilburn (Georgia, USA) qui finalment va rebre en persona als periodistes per un reportatge (llegiu The New York Times:A Face Is Exposed for AOL Searcher No. 4417749 per més informació).

Però, ensurts a banda, tota aquesta informació pot fer-se servir en benefici de tothom. Bàsicament, aprofitant-ne el context de tot plegat. (pàgina 15 de la presentació)

Un dels exemples més espectaculars és la combinació a Flickr de mapes i la geolocalització de fotos que en Ricardo va il·lustrar amb un magnífic mapa d’Espanya amb les fotos dels usuaris que, com a cas més relevant, mostrava una mena de núvol que recorria tot el nord de la Península: justament la petjada dels pelegrins del Camí de Sant Jaume :)

Un exemple similar el podem trobar a la galeria de Flickr d’Eric Fisher:
See something or say something: Barcelona
Fotos de Barcelona

I tanco tot recordant que Fernando Macià i el seu equip de HumanLevel ja van comentar amb tot luxe de detalls aquesta conferència i també recomanent les lectures suggerides pel Mestre Baeza-Yates:

I tu, vas ser al BCN SearchCongress 2013? Que potser sem va passar res?

Comenta’m-ho, doncs O:)

Comments are closed.