Qué és la Usabilitat Web?

Exemple d'estudi de Usabilitat Web.
Exemple d’estudi de Usabilitat Web.

Sempre podem consultar la Wikipèdia: Usabilitat o al nostre glossari per llegir-hi la definició, però dubto que ens serveixi per entendre-ho. Més aviat es tractaria, en mode resumit i ja de cara al que ens ha d’interessar, de com aconseguir que a la nostra web passi el que volem. Però alerta! Abans hem de tenir molt clar què volem que hi passi.


Ja hem mirat de definir dos dels pilars d’això que és fer negoci via internet:

Però potser caldria haver començat amb una altra pregunta:

  • Per què volem una web? Molt fàcil: per que els visitants comprin el nostre producte o servei.

I què vol dir vendre amb la nostra pàgina web?

Doncs, si encara no la saps aquesta pregunta déu ser per que no és pas un e-commerce el que tens penjat a la xarxa. En aquest cas la millor manera de fer-ho és aconseguir la següent seqüència:

  1. Algú entra a la vostra pàgina web.
  2. Aquest visitant accedeix a la vostra pàgina de contacte.
  3. Aquest contacte potencial realment s’hi posa en contacte i compra.
    Ara bé, ja convindreu que la venda en sí ja és més aviat feina vostra O:)

Si en canvi tens un e-commerce (una web d’aquestes on hi pots fer la compra directament) la seqüència virtuosa seria:

  1. Algú entra a la vostra pàgina web.
  2. Aquest visitant accedeix a la vostra pàgina de producte.
  3. Aquest client potencial clica al botó de add to cart i acaba fent tot el procés de compra.
    Aquí ja són tots faves comptades, però no oblidem pas que mentre tinguem una pàgina de contacte també la podrem fer servir pervendre.

Molt bé doncs, ja sabem què volem. Mirem ara el com. I just d’això tracta laUsabilitat.

Com aconseguim doncs portar els nostres visitants pel virtuós camí de laconversió envers a flamants clients? Doncs bàsicament aplanant-los prou el camí com per evitar com més dubtes i preguntes millor.

És a dir, si els nostres visitants es troben pensant això…:

  • Què m’ofereix aquesta gent?
  • On és la pàgina de contacte?
  • I el botó per enviar el missatge?
  • I el botó per comprar?

… doncs malament rai.

Per que massa sovint ens trobem amb pàgines web pensades únicament des del punt de vista de:

  • l’equip de desenvolupament (programadors).
  • l’equip de disseny.

Però molt pocs cops ens les trobem pensades des del punt de vista de l’usuari. I són aquestos visitants els que finalment ens compraran.

I mai aconseguirem pujar les vendes si convertim la nostra web en una mena de gimcana, o dit d’una altra manera en boca dels experts, els nostres visitants tenen un crit inconscient a punt de sortir: No em facis pensar!

Per més detalls, seguiu atents a propers missatges i també aquest bonic llibre:
Don’t Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability, 2nd Edition

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>